pondělí 24. července 2017

Reading Slump a proč ho vlastně nemám

Zdroj: theodysseyonline.com
Reading slump je stav, kterým si projde snad každý čtenář několikrát za svůj život. Často to bývá periodicky se opakující záležitost. V podstatě to znamená, že prokrastinujete na čtení. Máte co číst, máte na to čas a většinou byste po knize rádi sáhli, ale z nějakého důvodu vám to prostě nejde. Pokaždé se najde něco bezodkladného, co je potřeba udělat první, jako například těch dvacet videí spících koček nebo nová reakce seniorů na dubstepový videoklip, které se sami neshlédnou. A pokud už se přece jen donutíte otevřít knihu, nemůžete se do ní začíst. Myšlenky vám odbíhají jinak a začnete přemýšlet, jestli není kniha prostě jen nudná. Ale když sáhnete po další, dopadne to stejně.



Já o tom, že mám reading slump mluvím zhruba tak jednou ročně. Například zrovna teď, což jsem si nemohla načasovat lépe, vzhledem k tomu, že jsem právě začala psát blog o knihách. Jenomže po zhodnocení své situace jsem zjistila, že vlastně reading slump nemám a co pamatuji, nikdy jsem neměla.

Zdroj: archiveofourown.org
Ve skutečnosti se můj reading slump týká pouze publikovaných knih a na vině bývá jiný druh čtiva: fanfikce. Funguje to tak, že místo kočičích videí přečtu dvacet fanfikcí o tom, jakými různými způsoby se mohou dát dvě postavy dohromady a všechny publikované knihy mi proti tomu přijdou hrozně nudné.

V skutečnosti toho tedy v takovém období přečtu poměrně dost, ale není to nic, co bych si mohla zaznamenat v Goodreads nebo na to napsat recenzi pro širší publikum.

Zjistila jsem, že z takového reading slumpu se dostává poněkud obtížněji než z klasického. Pokud tedy mohu soudit z toho, co v takovém případě radí jiní. Například sledovat videa o knihách, pročítat si anotace, listovat a tak dále. Nic z toho totiž v tomto případě nefunguje. Prakticky jediná dobrá rada na tento problém je hltat fanfikce tak dlouho, dokud se jich na chvíli nepřejíte.

Pokud náhodou nevíte, co fanfikce jsou, můžete být rádi, protože se jedná o vysoce návykovou záležitost. Jsou to amatérské povídky, které se opírají o nějaké již existující dílo (například knihu nebo seriál) a využívají postavy nebo místa z předlohy. Na internetu jich najdete neuvěřitelné množství a i když se značně liší kvalitou, dají se mezi nimi najít takové, které se vyrovnají publikovanému románu.

Ve výsledku to znamená, že nemůžu říct, že mám reading slump, ale stránky publikovaných knih mi ubíhají šnečí rychlostí a nejde s tím nijak zvlášť bojovat.

Můžu jen myslet pozitivně a doufat, že se z něj rychle dostanu.

Zdroj: newauthors.wordpress.com

Žádné komentáře:

Okomentovat